14 december 2020 69 x bekeken

Met volle kracht vooruit, dát is waar we bij Noordhoff aan toe waren. Na een tijdlang achter de schermen hard gewerkt te hebben aan het toekomstbestendig maken van ons LMS LearnLinq, was het nu hoog tijd om de mensen te betrekken om wie het allemaal draait. Want alleen als onze klanten meedenken en –praten, kunnen we écht stappen zetten.

Zo’n vijftien zorgprofessionals en zeven mensen van Noordhoff Professional, die onder leiding van een facilitator drie uur lang online ideeën, ervaringen en inspiratie delen. Die in een super energieke snelkookpan de contouren schetsen voor de ultieme toekomst van leren. En die aan het einde van de sessie een uitgewerkt concept over de schutting gooien bij onze engineers en designers, zodat zij een prototype kunnen bouwen dat we vervolgens gaan testen bij eindgebruikers. Voor mij bewijzen deze sessies maar weer eens dat co-creatie dé manier is om producten te maken die aansluiten bij de professionals op de werkvloer. En wat geeft dat een energie: samen met klanten nieuwe features bouwen: dichterbij de kern gaan we niet komen!

We organiseren in totaal drie van dit soort online designsessies. Tijdens de eerste gingen we aan de slag met de thema’s eigen regie en gepersonaliseerd leren. Bij de tweede sessie verkenden we hoe werkplekleren professionalisering kan versnellen en verbeteren. En zochten we naar een antwoord op de vraag hoe Noordhoff zorgprofessionals hierbij kan ondersteunen. Zoals we van onze klanten gewend zijn, weten ze goed wat ze willen én wat ze niet willen. Dat werkplekleren van grote meerwaarde is, staat als een paal boven water. Leren gaat sneller, wordt effectiever, het rendement wordt groter en zo blijft er meer tijd over voor ‘de echte zorg’. Met werkplekleren wordt leren ‘echt’ en minder verplicht.

Om werkplekleren de kans te geven die het verdient, moeten we wel met z’n allen aan de bak. Of eigenlijk moeten we vooral gaan loslaten. Het spierpijn-voorbeeld dat tijdens de sessie voorbijkwam, is me bijgebleven. Ken je dat: het idee dat je pas echt goed gesport hebt, als je de dag erna kapot gaat van de spierpijn? Datzelfde fenomeen gaat op bij leren. Mensen denken dat ze pas echt iets geleerd hebben, als ze daar weken voor hebben moeten blokken, een formele toets hebben afgelegd en een officieel cijfer ontvangen hebben. Hoe zorgen we ervoor dat we dat loslaten? En hoe gaan we onszelf toestaan om het aloude gevoel dat een toets of e-learning waardevoller is dan leren ‘aan het bed’, te laten gaan?

Nóg zo’n belangrijke vraag die aan bod kwam tijdens de sessie: hoe kunnen we ervoor zorgen dat professionals van elkaar leren? Het bleek dé hamvraag voor veel deelnemers. Bij de stemronde werd dan ook duidelijk dat een feature die medewerkers in staat stelt om zelf content te maken en te delen, meer dan welkom is. Een sociaal platform waarmee mensen eigen regie en verantwoordelijkheid krijgen, dat medewerkers zelf aan de knoppen zet. Kennis ontsluiten vanaf de werkvloer en alleen díe kennis delen die relevant is. Zodat kennis altijd actueel en ‘van belang’ is en aansluit bij het primaire proces.

Meer weten? Op woensdag 16 december presenteerden Saskia Tiggelaar en ik de conclusies en de keuzes van de designsessie en het gebruikersonderzoek over werkplekleren. Terugkijken kan via deze link.

Auteur


Martijn Luijks
Portfolio Manager bij Noordhoff Professional

Tags : , , ,