22 oktober 2020 120 x bekeken

Noordhoff en klanten brainstormen over visie op toekomstig leren

Met 10 professionals uit verschillende sectoren digitaal brainstormen over dé ideale toekomst met hét ideale leerplatform. Digitaal post-its plakken en direct aan de slag met het ontwerpen van ultieme functionaliteiten. Dat is in een notendop de eerste uit een reeks van designsessies van Noordhoff Professional. Het resultaat mag er wezen. “Te gek dat we kunnen meepraten over de toekomst van leren!”

Wie kent ‘m niet: Minority Report, de Science Fiction-film uit 2002 met Tom Cruise als hoofdcommissaris van een speciale politie-eenheid. Op een gigantisch, intuïtief en interactief scherm kiest hij uit de enorme hoeveelheid data die voorhanden is zélf datgene wat hij nodig heeft om zijn doel te bereiken. Hij draait dus zelf aan de knoppen van zijn leerproces, heeft volledig overzicht, ontdekt en experimenteert. “Zó zie ik leren voor me in de toekomst,” vertelt Harold Meeuwsen, Consultant Learning Solutions bij Noordhoff. “Content tot je nemen door zelf te arrangeren en zelf samen te stellen. Ik vind dit een heel krachtig en inspirerend voorbeeld van toekomstig leren.”

Co-creatie

Herkenning én erkenning alom bij de leer- en ontwikkelprofessionals uit verschillende sectoren die via ZOOM inlogden bij de designsessie van Noordhoff Professional over gepersonaliseerd leren. Met een reeks van dit soort digitale sessies scherpt Noordhoff, samen met klanten, de visie op leren aan. Met de nadruk op ‘samen’, want wie beter dan deze professionals zelf weten waar de behoefte ligt als het gaat om eigen regie, persoonlijk leiderschap en gepersonaliseerd leren? De tijdens de sessies ontworpen functionaliteiten worden door Noordhoff verwerkt in een prototype, gevalideerd bij eindgebruikers en uiteindelijk ontwikkeld. Spijkers met koppen dus.

Fouten durven maken

De designsessies worden begeleid door strategisch designbureau Angi Studio. Tijdens de eerste editie loodst facilitator Anna de deelnemers met behulp van een slimme online brainstorm tool vlot, energiek en vol enthousiasme door de storm. Ze begint met de prikkelende vraag: wat is jouw ultieme voorbeeld van eigen regie en gepersonaliseerd leren? Een brede variatie aan voorbeelden – waaronder dus Tom Cruise – passeert de revue. Jo Geesink van ouderenzorgorganisatie Sevagram: “In de welkomstfilm van onze organisatie roepen we nieuwe medewerkers op creatief te zijn, buiten de lijntjes te kleuren en vooral: fouten te durven maken. Fouten maken is veel belangrijker dan vinkjes zetten. Het is wat mij betreft een voorwaarde om te kunnen leren.” Ook facilitator Anna zelf draagt een inspirerend steentje bij. “Kennen jullie de Fit on App? Met behulp van slimme filters kies je de work-out die past bij de hoeveelheid tijd die je hebt, het moment van de dag en waar je zin in hebt. Zo kom je uit bij de ultieme work-out voor jou op dat moment. Zo zou leren altijd moeten zijn!”

Wind in de zeilen

Tijd voor actie. Anna introduceert de zeilboot als metafoor voor het aanscherpen van de gezamenlijke visie op leren. Naar welk eiland willen we toe? ‘De beste zorgmedewerker van de ouderenzorg worden’, wordt genoemd als bestemming. Ook ‘leren op eigen passende wijze invullen’, ‘je eigen focus in je leerproces kunnen bepalen’ en ‘volledig persoonlijk leiderschap voor iedereen binnen de organisatie’ worden genoemd. Vervolgens vraagt Anna de deelnemers om aan te geven wat hen wind in de zeilen geeft; wat brengt ons naar dit eiland? ‘Een nieuw LMS met uitgebreidere mogelijkheden’ is een van de meest concrete antwoorden. Andere vaartmakers die aan bod komen zijn ‘commitment en vertrouwen van de directie’ en ‘een open en veilige cultuur die leren aanmoedigt’.

Vinkjes-cultuur

Leermoeheid, te weinig digitale vaardigheden, moeite met loslaten van de controle door het middenkader en te weinig steun en vertrouwen vanuit het management blijken in de volgende ronde obstakels te zijn die de wind uit de zeilen neemt. Net zoals de traditionele ‘vinkjes-cultuur’ en belemmerende wet- en regelgeving. Een veelheid aan vertragers dus. Na wikken en wegen concludeert de groep dat er drie kernthema’s zijn die de zeilboot in de weg liggen: leermoeheid, een management ‘dat niet wil’ en het gebrek aan mogelijkheden om een strak leer –en ontwikkelplan te maken in een LMS.

Prototypen en testen

Next question: hoe kan een LMS helpen deze belemmeringen uit de weg te ruimen? De post-its vliegen over het scherm. Aan Anna de uitdagende taak te trechteren en dat doet ze door de deelnemers te laten stemmen. “Wat willen we graag uitwerken, waar kunnen we een concrete feature van maken, wat kunnen we prototypen en testen?” Een top drie wordt samengesteld en dan komt het echt aan op de creativiteit van de deelnemers. Ze worden opgedeeld in kleine groepjes en gaan in break-out rooms elk met een thema aan de slag. Na vijftien minuten worden de concepten gepresenteerd en daarmee wordt de uitwerking ook overgedragen aan de experts van Noordhoff, die nog diezelfde middag aan de slag gaan met het bouwen van prototypes.

Meepraten over de toekomst

Voor de deelnemers zit het erop. Ze kijken reikhalzend uit naar de prototypes die Noordhoff gaat maken en die een week later gepresenteerd en getest gaan worden. Marco Juncker van MotracLinde: “Te gek dat we mogen meepraten over de toekomst van leren en de invulling van het ultieme LXP.” Cynthia Kuil van Treant Zorggroep: “Dit was echt een superleuke werkvorm. De vaart zat er goed in. Ik houd wel van een beetje tempo en knopen hakken!” Martin Seegers van Noordhoff: “Ik ben trots dat we dit in Corona-tijd met deze tooling en begeleiding kunnen neerzetten. We hebben een schat aan inspiratie opgehaald!”

Tags : , ,