4 maart 2021 204 x bekeken

Een toekomstbestendig en persoonlijk ontwikkelportfolio, dat medewerkers motiveert te blijven leren, dat inzichtelijk is voor leidinggevenden en dat onder de digitale arm meegenomen kan worden naar een nieuwe baan. Het zijn ‘zomaar’ wat wensen van leer-experts die deelnamen aan de derde designsessie van Noordhoff Professional. “Wij dromen van een portfolio dat echt van de medewerker is en niet van zijn organisatie.”

Het is een goed geoliede machine intussen: een groep leer- en ontwikkelexperts uit zorg en andere sectoren die in co-creatie met Noordhoff en onder de bezielende leiding van host Anna digitale post-its plakt en brainstormt alsof het nooit anders gegaan is. Na sessies over werkplekleren en eigen regie stond nu het portfolio in de schijnwerpers. Noordhoff plande dit keer maar liefst twee online bijeenkomsten om wensen, dromen en behoeftes te verzamelen, tot een concept te komen, een prototype te bouwen en deze nog binnen dezelfde week te laten valideren door eindgebruikers.

Van fysieke naar digitale mappen

Caroline Luijbregts is opleidingsadviseur bij Alrijne Zorggroep en een van de deelnemers aan deze designsessie. “Het thema van vandaag sluit naadloos aan bij een project dat we gestart zijn binnen onze organisatie,” zegt ze kort na de ochtendsessie. “Bij Alrijne maakten we al een tijdlang gebruik van de portfolio-functie van het LMS PulseWeb. Medewerkers kunnen hun eigen documenten uploaden maar daar maken ze helaas maar weinig gebruik van. Als ze het al doen, dan kunnen ze er niet hun nieuw verworven bekwaamheden mee aantonen. Filteren is niet makkelijk, clusteren is onmogelijk. Onze studenten hadden een portfolio-map op hun afdeling maar hun beoordelaar kon daar vanwege de AVG alleen in als hij aan het werk is. Dat is vrij bepalend. En alles bij elkaar moest onze organisatie op jaarbasis ruim 90 mappen aanschaffen voor de studenten. Het moment om voor een nieuwe koers te kiezen, diende zich aan.”

Bewijslast

Maar waar had Alrijne precies behoefte aan? Een heel nieuw systeem was geen optie; het zou het zoveelste worden en bovendien kostbaar. Caroline: “We besloten meer uit PulseWeb te halen en daar de portfolio-functie te gaan benutten. Dit gaf ons de mogelijkheid om onze studenten en overige medewerkers een meer directe toepassing van het portfolio te geven. Ook ontstond zo de mogelijkheid structuur aan te brengen en begeleiders op hun eigen moment inzage in de bewijslast te geven. Zo is alles makkelijk terug te vinden. Het portfolio wordt echt van de student zelf, fungeert als mooie basis voor het jaargesprek en is dé plek waar je je skills en de bijbehorende bewijslast verzamelt en tentoonstelt. Zo worden lerende medewerkers zich ook meer bewust van hóe ze leren. Medewerkers die niet in opleiding zijn, krijgen alsnog ook zicht op hun ontwikkeling. Zij zien dat het meetelt als je een verdiepende webinar hebt gevolgd. Of een handeling op de werkvloer succesvol hebt afgerond. Dat werkt voor iedereen motiverend.” Alrijne is nog maar net gestart met deze nieuwe koers maar de eerste reacties zijn positief. “Mensen zeggen dat het fijn is dat de fysieke mappen hebben plaatsgemaakt voor digitale mappen. Dat het heel geordend en overzichtelijk is. Dat het meer voelt als ‘van mij’. En dat het super is dat ze alles op hun eigen moment kunnen invullen, lezen en overzien.”

Wat wil ík doen

Hoewel Caroline enthousiast is over de stappen die binnen haar organisatie gezet zijn én over de input die Noordhoff verzamelt tijdens de designsessies, heeft deze leer-expert ook nog een stip op de horizon. “Het zou geweldig zijn als we in de toekomst meer vanuit de lerende gaan denken. Vanuit ‘wat wil ik doen’ in plaats van ‘wat moet ik doen’. Wie ben ik, waar werk ik, wat is mijn persoonlijke ontwikkelplan en hoe kan ik de doelen die ik heb, bereiken? Nu gaat het vaak andersom: de stip staat al vast, die is bepaald door de organisatie. Niet bepaald motiverend.”

Zelf mijlpalen slaan

Caroline is niet de enige met uitgesproken en concrete ideeën over wat een goed portfolio moet doen en kunnen. De designsessie resulteert binnen een paar uur in een aantal heldere richtingen. Er moet volgens de experts nagedacht worden over een timeline functionaliteit waarmee de medewerker voor zichzelf mijlpalen kan slaan en doelen kan stellen. Een makkelijke exportfunctie maakt het mogelijk je portfolio ‘portable’ te maken en mee te nemen naar een nieuwe werkgever. En een goede reflectietool laat de lerende optimaal leren.

Persoonlijk to the max

Tijdens het tweede deel van de designsessies over portfolio worden zes concepten gepresenteerd die na de eerste sessie zijn uitgewerkt door Noordhoff. Aan de deelnemers de eervolle taak om te shoppen: welk concept wil je uitgewerkt zien in een heus prototype? Het concept ‘Mijn persoonlijke portfolio’ wint. Het blijkt voor veel deelnemers het meest omvattende concept te zijn waarin de mooiste wensen samen komen: een ontwikkelgericht portfolio met plaats voor ontwikkelbewijs, transfermogelijkheden, ambities stellen met de bijbehorende skills en competenties, doelen per afdeling en functie en een smooth dashboard. Dit concept is ook Caroline’s keuze. De reden? “Het woord ‘persoonlijk’ is het meest vertegenwoordigd in dit concept.”

Tags : ,