28 juli 2020 87 x bekeken

Martijn van den Berg, Productmanager bij Noordhoff Professional, vertelt meer over Social Learning. Een van de trends op het gebied van e-learning.

Het is 2020 en je kunt er nauwelijks nog omheen: sociale media. Hoewel ik zelf weinig inbreng in de wereld van likes en shares -noem het hardleers of Late Majority-, zie ik absoluut een trend in de markt van leersystemen. En daaruit ‘followed’ een klantvraag waar we ook als ontwikkelaar van LearnLinq nauwelijks nog omheen kunnen:

‘Kan het niet wat socialer?’

Wat social learning precies betekent voor LearnLinq was nog maar de vraag, maar dat dit ‘trending topic’ op termijn geïntegreerd moet worden is een voldongen feit. We staken de koppen bijeen en formuleerden een reeks potentiële kernvragen, die we met een prototype eenvoudig bij de doelgroep konden testen. Deze sprint kozen we voor Social Learning: ‘Hoe sociaal zijn mensen met formeel leren?’ Zijn verpleegkundigen bereid om te reageren en te delen, net zoals op Youtube of Facebook?

De Design Sprint; van kernvraag tot prototype

Inspiratie-validatie, sleutelwoord van de week. Twee ingrediënten die in een ‘pressure cooker’ onder hoge druk de week van concept tot prototype schalen. Pressure cooker, nog zo’n sleutelbegrip. Als cabaretier liefhebber gleden mijn gedachten bij de introductie van deze term nog regelmatig even af naar Hans Teeuwen. Of zijn klassieker ‘Snelkookpan’ goed was voor de focus weet ik niet, maar het was zeker goed voor de creativiteit.

We bouwden drie dagen lang samen aan concepten; tien man en acht disciplines. In een normale werkweek spreken we niet dagelijks met elkaar, maar door de vijfdaagse sprint hebben we een sterke band opgebouwd. Zo duwden we elkaar vaak in de goede richting en brachten we anderen soms juist van de wijs. Deden we niet aan timeboxing -sleutelwoord-, dan waren we eindeloos in de inspiratie en discussie fase blijven hangen.

De laatste twee dagen staan in het teken van valideren; misschien wel het leukste onderdeel van de rit. Trots presenteren we het prototype aan de verpleegkundigen, die stuk voor stuk enthousiast meewerken, het prototype ervaren en waardevolle ‘comments’ met ons delen.

Heldere resultaten

Twee weken later hebben we het antwoord op de vraag ‘Hoe sociaal zijn mensen met formeel leren?’. Een antwoord dat achteraf gezien logischer blijkt dan we voorzagen. Kort gezegd: de lerende professional zit er niet op te wachten om een mening te geven over gecertificeerde content. Op welk platform dan ook, een video over injecteren is nu eenmaal minder meningsgericht dan een video over je nieuwe Labradoodle. En dat is eigenlijk maar goed ook.

Kennis rijker richten we de focus weer op het initiële doel in het grote plaatje: de lerende professional meer in het leren betrekken. Anders gezegd proberen we langzaam de traditionele ‘push’ cultuur van extrinsieke motivatie -ik moet verplicht leren- te verschuiven naar een moderne ‘pull’ cultuur van intrinsieke motivatie -ik wil zelf meer leren-.

Wat nemen we mee?

De ontwikkeling van LearnLinq blijft natuurlijk een continue proces, maar de mentale switch naar pen, papier en post-its was er één die op heel andere manieren mijn creativiteit deed prikkelen. Onlangs werd me gevraagd of ik deze manier van brainstormen mee ga nemen. Ik ben me absoluut bewust geworden van de mogelijkheid om ideeën te verzamelen en te prioriteren zonder gelijk in de oude routine te vervallen. We gaan niet zomaar alles beetpakken, maar we moeten het ook niet vergeten. Kennis vermenigvuldigen werkt. Ook in de zorg. Sleutelwoord? #Sharingiscaring

[Met medewerking van Lotte van Mourik]

Tags : , ,