Carla Kerkdijk en Germaine Steggink zitten helemaal op één lijn als het gaat om leren en ontwikkelen. Ze werken sinds een jaar samen op de afdeling Werk & Leren van Carintreggeland, met ruim 4.000 medewerkers de grootste zorgorganisatie van Twente. Maar ze delen hun visie op leren en ontwikkelen binnen de zorg al langer. Hoe die er precies uitziet? Carla en Germaine vertellen het graag.

Dit is Germaine Steggink

Germaine Steggink is Adviseur BIG/Trainer zorgprocessen en MyCaRe bij Carintreggeland. Voorheen was ze jarenlang werkzaam als verpleegkundige. “Ik heb heel wat jaren aan het bed gestaan. En nog altijd ben ik actief op de werkvloer – nu als trainer. Ik heb dat speciale gevoel van verbondenheid en zingeving dus gelukkig altijd kunnen behouden.”

Dit is Carla Kerkdijk

Carla Kerkdijk heeft jarenlange ervaring als leidinggevende en is Manager Werk en Leren bij Carintreggeland. Hiervoor was ze Manager Leerhuis. “Ik ádem leren en ontwikkelen. Zelf heb ik geen HR-achtergrond; ik volgde als keuzevak HRM en daar is dan ook alles mee gezegd. Maar ik houd van leren dus maakte ik mezelf dit vak eigen door eindeloos te googelen, webinars te volgen, collega’s te bevragen en om me heen te kijken.”

Jullie strategisch plan heeft de prachtige titel ‘Van Vinken naar Vonken’. Vertel!

Carla: “Leren moet geen ‘moetje’ zijn. Iets wat je moet doen omdat een organisatie dat van je verlangt. Iets wat je afvinkt als je het gedaan hebt. Leren is het fijnste als het intrinsiek is. Iets wat je als professional wil doen om beter te worden in je vak. Dan ga je weg van ‘vinken’ en over naar ‘vonken’. Leren doe je voor een groot deel in de praktijk, op je werkplek. Op het moment dat het jou uitkomt. En in situaties die zich gewoonweg aandienen. Bijvoorbeeld door naar de familie van je cliënt te luisteren. En je leert pas écht op het moment dat de materie voor jou relevant is. Als ik anderhalf jaar geleden had gelezen over de wet WAB, had het me nauwelijks geboeid. Nu is het thema relevant voor me en beklijft het.”

Germaine: “Ja, leren op de plek en het tijdstip dat voor jou past, is essentieel. Alles wat wij op deze afdeling ontwikkelen, moet dat idee ondersteunen. In de tijd dat ik aan het bed stond, was dat nog heel anders. Je leerde van collega’s en volgde op gezette tijden klassikale lessen. Het kon zijn dat je iets leerde wat op dat moment nog helemaal niet in de praktijk speelde voor jou. Dan is het moeilijk die kennis paraat te houden.”

Wat betekent informeel leren voor jullie?

Carla: “Het interessante vind ik: mensen zien informeel leren niet als leren. Informeel leren doe je zonder dat je het weet. Om informeel te leren moet je openstaan voor feedback van collega’s. Informeel leren doe je bijvoorbeeld tijdens cliëntbesprekingen of als je even met een collega spart op de gang. Informeel leren is heel krachtig, maar dat zien maar weinig mensen. Bij Carintreggeland bieden we medewerkers graag de ruimte om informeel te leren. Een voorbeeld: wanneer er een kwaliteitsaudit heeft plaatsgevonden, worden de conclusies besproken met alle teams voor wie de uitkomsten relevant zijn. Incidenten die plaatsvinden delen we met elkaar. Zo proberen we te bouwen aan een open aanspreekcultuur waar informeel leren de ruimte krijgt.”

Jullie kozen een jaar geleden na een uitgebreid tenderproces voor LearnLinq als digitale leeromgeving voor jullie 4.000 medewerkers. Waarom LearnLinq?

Carla: “LearnLinq sluit goed aan bij ons idee van leren op het moment en op de plek die jou uitkomt. Wij gebruiken LearnLinq om vorm te geven aan ons Leerplein. Leren op dit Leerplein is gevarieerd en toegespitst en dat is precies wat wij onze medewerkers willen bieden. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en leerstijlen. De een leert goed door te lezen, de ander door middel van video’s. De een wil de stof klassikaal tot zich nemen, de ander voelt zich goed bij een e-learning. Op het Leerplein bieden we het allemaal aan, ook blended. Zo wordt zelfs formeel leren behapbaar en aantrekkelijk.”
Germaine: “Ik vind het sterkste aan ons Leerplein dat alles op één plek aangeboden wordt. En alle kennis is te allen tijde beschikbaar. Ideaal voor collega’s met nacht- of wisselende diensten. De stof is makkelijk vindbaar, het Leerplein is heel intuïtief. Het feit dat veel stof digitaal wordt aangeboden, is een grote pre. Zorgmedewerkers zijn al druk zat. Het vraagt veel van ze als ze ook nog eens moeten reizen naar onze hoofdlocatie om een klassikale training te volgen.”

Ik vind het sterkste aan ons Leerplein dat alles op één plek aangeboden wordt. En alle kennis is te allen tijde beschikbaar. Ideaal voor collega’s met nacht- of wisselende diensten.

Corona zorgde ervoor dat jullie vervroegd live gingen met het Leerplein. Stress…?

Carla: “Medio mei zouden we live gaan met een grote campagne en veel toeters en bellen. Met Corona als nieuwe werkelijkheid was dat natuurlijk niet meer gepast. Onze medewerkers stonden onder druk en onze afdelingen werden geconfronteerd met veel besmettingen.”
Germaine: “Tegelijkertijd wisten we dat er medewerkers waren die hun uren niet meer konden vullen. Omdat ze domweg minder zorg konden en mochten bieden. Zij hadden ineens ruimte voor leren en ontwikkelen. We lanceerden het Leerplein dus in sneltreinvaart en met succes: meteen de eerste twee maanden werd er al 10.000 keer een e-learning geopend.”

Het is niet niks om een online leerplatform neer te zetten binnen een organisatie van jullie omvang. Hoe kijken jullie terug?

Carla: “Het was inderdaad een behoorlijke klus, helemaal met de druk die Corona op het project legde. Maar met ons sterke projectteam en de prettige ondersteuning vanuit Noordhoff is het mooi gelukt. Een paar weken geleden troffen we elkaar en onze contactpersonen van Noordhoff eindelijk weer live na maanden van thuiswerken en videobellen. We sloten de implementatie op feestelijke wijze af en dat was erg gezellig.”

Wat zijn de eerste reacties op jullie Leerplein?

Germaine: “Ontzettend positief! Er zijn in een paar maanden tijd al meer dan 3.800 e-learnings met positief resultaat afgerond. Gebruikers vinden het Leerplein intuïtief, de content is eenvoudig te vinden en met de inhoud ervan kan men ook prima uit de voeten.”

Hoe zien jullie de toekomst van leren eigenlijk? En heeft de zorg digitaal leren nu echt omarmd?

Germaine: “Met het Leerplein hebben we een stap in de goede richting gezet. De behoefte aan digitaal leren lag er al, maar is nu in een stroomversnelling terechtgekomen. En zal in de toekomst alleen maar sterker worden.”
Carla: “De toekomst heeft nog zoveel te bieden! Leren aan het bed vind ik razend interessant. Dus AskMe van Noordhoff staat zeker op mijn verlanglijstje. En leren in een virtuele omgeving is voor ons ook nog onontgonnen gebied. We gaan steeds meer richting vonken!”

Benieuwd wat LearnLinq voor jou kan betekenen?