Met respectievelijk 28 en 14 arbeidsjaren op de teller zijn opleidingscoördinator Ellen Remerink en HR-medewerker Astrid Treur trouwe werknemers van Hoogvliet. Ze zijn niet de enige loyale krachten. Wie eenmaal bij deze supermarktketen werkt, blijf geheid een tijd. Zou dat misschien iets te maken hebben met de duidelijke focus op leren en ontwikkelen…? Ellen en Astrid nemen ons mee in hun visie op leren én hun keuze voor LearnLinq.

Rutger van den Bout kwam in 1989 binnen bij Hoogvliet als hulpkracht. Nu – 31 jaar later – is hij commercieel directeur van deze supermarktketen met meer dan zeventig vestigingen. Het is een typerend voorbeeld van hoezeer medewerkers van Hoogvliet trouw zijn aan hun werkgever. Ellen: “Ongetwijfeld hebben de goede doorgroeimogelijkheden, de ruime keuze aan interne opleidingen en de prettige bedrijfscultuur daar iets mee te maken. Hoogvliet is van oorsprong een familiebedrijf en het gemoedelijke daarvan voel je als je hier werkt. De cultuur is no-nonsense, de structuur plat, de deuren staan altijd open. Iedereen mag meepraten. Dat maakt dat veel mensen hier lang willen blijven. Aangevuld met de dynamiek van jonge hulpkrachten die komen en gaan, maakt het tot een aantrekkelijk bedrijf.”

Volwaardig opleidingshuis

Wat zo’n dertig jaar geleden begon met een kassacursus en een introductiecursus, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig opleidingshuis, met een aanbod dat zich uitstrekt van onboarding tot aan interne hbo- opleidingen. De insteek van alle opleidings- en ontwikkeltrajecten is functiegericht. “Zo’n 5.500 van onze 6.000 mensen werken in de winkel dus je begrijpt dat daar de nadruk op ligt in ons opleidingsaanbod,” licht Ellen toe. “We maken geen onderscheid tussen hulpkracht of vaste medewerker; iedereen moet en mag bij ons leren.

“Zo’n 5.500 van onze 6.000 mensen werken in de winkel dus je begrijpt dat daar de nadruk op ligt in ons opleidingsaanbod.”

Bij binnenkomst volgt iedereen een introductietraining, verplichte e-learnings over alcoholverkoop en voedselveiligheid en een basiscursus over de eigen afdeling. Wie doorgroeit naar een leidinggevende functie maar geen mbo-diploma heeft, kan dat alsnog intern halen. Zo zorgen we er bij Hoogvliet voor dat iedereen over voldoende kennis beschikt om zijn functie goed uit te kunnen oefenen.”

Adaptief

Bij het samenstellen van het opleidingsaanbod wordt bij Hoogvliet altijd gekeken naar ontwikkelingen binnen én buiten de organisatie. “We proberen zo adaptief mogelijk te zijn. Zien we dat er meer behoefte is aan hbo-opgeleide mensen? Dan voegen we een hbo-opleiding toe aan ons opleidingshuis. Staat een winkel in een wijk met veel veiligheidskwesties, dan spelen we daarop in met cursussen waarin de lokale medewerkers leren omgaan met vervelende situaties. Is er nieuwe wetgeving vanuit de overheid op het gebied van alcoholverkoop? Dan leiden we onze mensen zó op dat ze de regels feilloos weten toe te passen.”

Koppeling met AFAS

Hoogvliet maakte tot eind vorig jaar gebruik van leeroplossing Illias. Maar dit systeem was verouderd, beperkt in mogelijkheden en minder gebruiksvriendelijk. In Illias was het hele aanbod voor iedereen beschikbaar; dat was een bewuste keuze maar het leidde ook tot verwarring. Astrid: “Mensen kozen soms voor de verkeerde opleiding. Het was onoverzichtelijk en complex om de voor jou passende opleidingen te kiezen. De tijd had het systeem ingehaald. We gingen uitkijken naar een nieuwe oplossing. Eentje die ons in staat stelde te ontdekken en te experimenteren met alle mogelijkheden die deze tijd te bieden heeft. Die past bij ons adaptieve karakter. Een harde eis die we hadden, was dat het nieuwe leerplatform moest kunnen samenwerken met AFAS, ons personeelsinformatiesysteem. Learnlinq voldeed uiteindelijk aan al onze eisen.”

“Het had een partijtje watertrappelen kunnen worden, maar dankzij de expertise en begeleiding van Noordhoff zijn we soepel door het traject gekomen. We hebben ontzettend veel geleerd. Door in co-creatie te werken, snap je wat je aan het doen bent.”

Focus op de handel

Op 1 december 2020 ging LearnLinq live binnen Hoogvliet en kregen de medewerkers toegang tot Learnlinq. Hoogvliet gebruikt LearnLinq als leerplatform; alle rapportages lopen via AFAS. Ellen: “Zo houden we het simpel voor onze mensen. Zij moeten zich kunnen concentreren op hun werk; de handel. Het opleidingsaanbod is ondersteunend en moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn voor onze medewerkers en hun managers.”

Watertrappelen

Hoogvliet ging met de overstap naar LearnLinq werken met een systeem dat voor hen volkomen onbekend was. “Het had een partijtje watertrappelen kunnen worden, maar dankzij de expertise en begeleiding van Noordhoff zijn we soepel door het traject gekomen. We hebben ontzettend veel geleerd. Door in co-creatie te werken, snap je wat je aan het doen bent.” In het traject waren meevallers en tegenvallers. Ellen: “Ons cursusmateriaal in Illias was zo opgebouwd, dat elke training een extra toets had. Dat moest allemaal overgezet worden naar LearnLinq en dat kostte meer tijd dan we verwacht hadden. Noordhoff verzorgde een training voor ons zodat we hier beter mee uit de voeten konden.” Astrid: “Het opbouwen en aanmaken van leerpaden in LearnLinq ging daarentegen weer supersnel. Toen de basis eenmaal stond, was het echt zó geregeld.”

Verder kijken

Om de medewerkers van Hoogvliet op de hoogte te brengen van de lancering van LearnLinq, werden de tv-schermen in de kantines ingezet, evenals de informatiemap die wekelijks naar alle filialen wordt gestuurd. “Onze boodschap? Dat we voortaan werken met een veel gebruiksvriendelijker systeem voor leren en ontwikkelen. Dat alle opleidingen voor iedereen toegankelijk zijn maar dat je – doordat je in je eigen Leerpad zit – ziet welke opleidingen voor jou geschikt of verplicht zijn. Dat je niet meer wordt overspoeld met aanbod maar dat je wel – als je dat wil – verder kunt kijken dan je neus lang is.”

Tip: eerst de grote lijnen

De boodschap is overgekomen en de reacties zijn lovend. “Gebruikers vinden dat LearnLinq er mooi uitziet en dat het makkelijk in gebruik is. Zelf zijn we ook blij. Het is heel simpel om LearnLinq onze eigen look and feel te geven en daar houden we van bij Hoogvliet.” De dames hebben een tip voor organisaties die nog middenin het beslissingsproces voor een nieuw LMS zitten. “Denk vooraf goed na over je einddoel. Wat wil je bereiken met een LMS, welke content moet erin en wie moeten er gebruik van kunnen maken? Zet eerst deze grote lijnen uit en redeneer dan terug naar de vraag hoe een leeroplossing er concreet uit moeten komen te zien. Zo kom je ongetwijfeld tot iets moois!”

Benieuwd wat LearnLinq voor jou kan betekenen?