Marco De Juncker is Technisch Specialist Software Support bij MotracLinde. En best trots, want zijn werkgever behoort tot de top 3 van Nederlandse bedrijven die oplossingen bieden voor interne logistiek. Leren doen de mensen van MotracLinde sinds 2019 via LearnLinq. Tien vragen aan Marco, die 100% op zijn plek zit tussen IT en de business. “Ik spreek beide talen.”

Het is niet de beste tijd voor het Nederlandse bedrijfsleven. Wat merken jullie daarvan?

“Tja, we merken dat de sectoren die gebruikmaken van onze oplossingen – zoals agrariërs, havenbedrijven en andere bedrijven met opslag en warehouses – het moeilijker hebben en terughoudender zijn met geld uitgeven. Service is altijd nodig, ook in economisch zware tijden. Maar de verkoop van hef- en magazijntrucks is in de hele markt gedaald.”

Heeft Corona ook invloed op leren en ontwikkelen?

“Het is dubbel. Buiten kijf staat dat Corona de manier van leren verandert. Digitaal leren is door Corona in een stroomversnelling terechtgekomen; klassikaal leren is immers niet langer vanzelfsprekend. Anderzijds: medewerkers laten leren en ontwikkelen kost een organisatie geld. En daar zit ‘m door Corona natuurlijk precies de crux. Veel bedrijven hebben op het moment de hand op de knip. Jammer, want je personeel laten leren levert een bedrijf op langere termijn juist financiële voordelen op. Een goede e-learning kan een heel aantal klassikale sessies vervangen en dat scheelt reistijd. In elk geval voor een bedrijf als MotracLinde, met monteurs door het hele land. Die moeten sleutelen en elk uur reistijd is een improductief uur.”

“Een goede e-learning kan een heel aantal klassikale sessies vervangen en dat scheelt reistijd”

Zien de monteurs zelf ook het belang van online leren?

“Nou, niet allemaal. Toen we vorig jaar startten met LearnLinq hoorden we wel eens: ‘ik vind dat digitale maar onpersoonlijk’. Inmiddels gaat dat beter. Ik hoor nog maar zelden een negatieve reactie en dat betekent meestal dat het wel goed zit. Wel moet het bij ons middenkader beter tussen de oren komen dat ze hun mensen moeten motiveren om zich aan te melden voor trainingen.”

Hoe kijk je verder terug op het eerste jaar LearnLinq?

“MotracLinde liep achter de feiten aan op het vlak van digitaal leren. We hadden nauwelijks e-learnings. Vorig jaar kwam daar verandering in doordat we in zee gingen met LearnLinq. Na een vliegende start kwam het platform eind augustus even op een laag pitje te staan. Pas vanaf eind februari hebben we het weer opgepakt. En toen kwam Corona. LearnLinq werd noodzakelijker dan ooit tevoren. Waar we tot dat moment veel monteurstrainingen live organiseerden, werd digitaal leren steeds meer common sense.”

En hoe staat het er nu voor?

“Het belangrijkste: de registratie van wie welke trainingen heeft gevolgd, is veel beter geworden. We hebben definitief afscheid kunnen nemen van ons Excel-bestand. Een en ander moet nog wel naar een next level getild worden maar dit is al zo’n verbetering. Verder is er op dit moment een functionaliteit voor accorderen in de maak. Die gaat het mogelijk maken dat de manager akkoord moet geven als een medewerker zich inschrijft voor een training. We willen in de toekomst ook graag dat de inschrijving direct doorgestuurd wordt aan de planning. Maar dat is nog toekomstmuziek.”

Heb je het gevoel dat nu iedereen binnen MotracLinde de smaak te pakken heeft als het om LearnLinq gaat?

“Niet volledig. Te vaak nog moet ik inhoudelijk meedenken over het functioneel gebruik. Dat is in principe niet mijn rol; ik moet goede leerpaden aangeleverd krijgen en deze in LearnLinq integreren. Maar het is vaak zo dat ik kritische vragen moet stellen over bijvoorbeeld de opbouw en inrichting van een leerpad. Wat wil je eigenlijk bereiken met dit leerpad? En is dit dan de beste manier? Zijn vijf trainingsdagen echt nodig om je doel te bereiken? Om het beste uit het platform te halen, moet iedereen gaan denken volgens ‘the LearnLinq way of life’: leren als flexibel, intuïtief en efficiënt iets.”

Hoe zit het eigenlijk met de ‘Marco way of learning’?

“Ik zit nu dertien jaar bij MotracLinde en leer nog steeds elke dag iets nieuws. Onlangs beet ik me vast in een gaaf programma om zelf filmpjes te editen. Ik leer het beste ‘on the job’. Ik bekijk tutorials en volg webinars. Google is mijn beste vriend. Als ik een training volg, zorg ik dat de stof meteen erna in de praktijk breng. Doe je na een training een half jaar niks met de nieuwe kennis, dan ben je het geheid kwijt.”

Hoe gaan jullie LearnLinq verder ontwikkelen?

“Het zou mooi zijn als we ook sales trainingen kunnen gaan toevoegen aan het platform. Onze sales collega’s komen nu nog vier keer per jaar samen voor een trainingsdag en tijdens deze trainingen wordt niet centraal vastgelegd wie aanwezig is. Dat kan natuurlijk beter. Next step: zelf e-learnings maken, vooral voor sales en service.”

Het is wel duidelijk dat jij dé IT-goeroe bent binnen MotracLinde. Kun je ook zonder al die bagage werken met LearnLinq?

“LearnLinq beheren is niet ingewikkeld. Dat kun je ook als je weinig kennis van IT hebt. Als vraagbaak dienen binnen je organisatie vraagt om vlieguren; hoe langer je werkt met LearnLinq hoe meer je weet.”

Tot slot: wat zijn jouw tips voor organisaties die een leerplatform willen aanschaffen?

“Testen is essentieel. Wij vroegen van Noordhoff destijds een realistisch test account en dat heeft ons enorm geholpen bij de selectie van het meest geschikte leerplatform. Daarnaast is het heel helpend om een helder onderscheid te maken tussen ‘need to haves’ en ‘nice to haves’. En verder: luister naar en vertrouw op je gevoel. Klikt het met de leverancier? Voel je je gehoord, krijg je de aandacht die je nodig hebt? Alleen dan heb je een goede match.”

Benieuwd wat LearnLinq voor jou kan betekenen?