Vijftien jaar geleden schonk Annelou Stehouwer koffie in de vestiging van ouderenzorginstelling Waardeburgh in Alblasserdam. In een bijbaantje als student. Intussen leerde ze voor etaleuse. Toen het einde van haar opleiding in zicht kwam, realiseerde ze zich dat haar hart bij de zorg lag. Inmiddels is Annelou Projectmanager HRM bij Waardeburgh en niet van plan er ooit nog weg te gaan.

Nadat Annelou de carrièreswitch van etaleuse naar zorgmedewerker eenmaal gemaakt had, was er geen houden meer aan. Ze volgde de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk en werd activiteitenbegeleidster. Daar kwam vervolgens de taak als vrijwilligerscoördinator bij. Naast haar werk ging Annelou Bedrijfskunde studeren en maakte zich het HRM-vak eigen. “Ik sta nu verder af van onze cliënten dan eerst. Maar nog altijd heb ik nauw contact met de locaties. Ik houd me bezig met de interne audits en doe observaties. Op die manier blijf ik verbonden met de mensen voor wie we het allemaal doen.”

40 leerlingen, 40 stagiaires

“Waardeburgh is een opleidersorganisatie pur sang. Elke locatie heeft een eigen praktijkopleiding en jaarlijks passeren zo’n zestig leerlingen en zestig stagiaires de revue. Op deze manier geven we talent een kans en proberen we jonge mensen te binden en te boeien. Door vergrijzing en ontgroening is het moeilijk om nieuwe goede mensen te vinden en dan kan een aantrekkelijk opleidingsaanbod het verschil maken.”

Leren als arbeidsvoorwaarde

“Ook voor bestaand personeel is er volop mogelijkheid voor ontwikkeling. Elk jaar krijgt iedere medewerker de vraag: wat zou je willen doen, wat wil je leren? Zelf heb ik altijd dankbaar gebruikgemaakt van alles wat de organisatie biedt. Eigenlijk is er geen jaar voorbij gegaan zonder dat ik een opleiding of cursus afrondde naast mijn werk. Bij Waardeburgh is leren en ontwikkelen echt een goed geladen arbeidsvoorwaarde. Op die manier hopen we de juiste mensen binnen de muren van onze organisatie te houden én kunnen we zorg van topkwaliteit leveren.”

“Leren en ontwikkelen is een goed geladen arbeidsvoorwaarde. Op die manier hopen we de juiste mensen binnen de muren van onze organisatie te houden én kunnen we zorg van topkwaliteit leveren.”

Kwaliteitsslag

“Voor een organisatie die leren en ontwikkelen zo hoog in het vaandel heeft staan, was ons vorige online leerplatform wat beperkt,” vertelt Annelou. “Deelnemers aan trainingen en cursussen werden er via Excel ingezet. En eigenlijk was dat het ook. We zijn een tijd geleden overgestapt naar LearnLinq en daarmee kunnen we veel en veel meer. Het systeem biedt legio mogelijkheden als het gaat om inrichting en opzet. Wilden we een kwaliteitsslag maken naar de toekomst toe, dan was overstappen naar dit platform de enige optie.”

Eigen weg kiezen

“We hebben LearnLinq gevuld met onze leerpaden en – voor iedere medewerker persoonlijk – leerdoelen en leerstijlen. Wil iemand alleen de toets maken? Mag ook! Je kiest zelf je weg naar kennis en skills. Hiermee hebben we de tijd van verplichte driejaarlijkse opfriscursussen achter ons gelaten. LearnLinq stelt ons in staat flexibele leertrajecten aan te bieden, met een slim planningssysteem waarin theorie, skills labs en praktijkoefeningen samenkomen. Wie over een bepaald thema werkt aan de theorie, wordt meteen ook ingepland voor een skills lab of een praktijkbijeenkomst. Zo kunnen lerenden hun nieuwe kennis meteen toepassen.”

“Je kiest zelf je weg naar kennis en skills. Hiermee hebben we de tijd van verplichte driejaarlijkse opfriscursussen achter ons gelaten.”

Modules voor herintreders

“En we zijn nog lang niet klaar met de mogelijkheden die LearnLinq biedt. We willen heel graag speciale inwerkmodules maken voor mensen die na lange tijd terugkeren in het zorgvak. En het zou te gek zijn als we toe kunnen naar de situatie waarin een medewerker die tijdens zijn functioneringsgesprek aangeeft meer te willen weten over een bepaald onderwerp, direct na het gesprek toegevoegd kan worden aan het juiste leerpad.”

Kleinere intuïtieve brokjes

“Uit onze organisatie klinkt niks dan goeds als het gaat om de online zorgpaden. Mensen kunnen leren op hun eigen moment, op hun eigen plek, in hun eigen ideale omstandigheden. Ze hoeven niet naar een scholingsinstituut en dat is maar goed ook; de werkdruk ligt al hoog genoeg. Ze kunnen op een prettige manier vakbekwaam blijven en zélf eigenaar zijn van hun leerproces. Ik hoor vaak dat LearnLinq overzichtelijk is en daardoor lijkt de stof makkelijker en behapbaarder. Intuïtief, in kleinere brokjes, zonder lange doorkliklijst.”

Blended learning

“E-learning is echt de toekomst. Maar bij Waardeburgh zal vooral blended learning altijd veel aandacht blijven krijgen. Waarom? Omdat het zeker voor het leren van ingewikkelde handelingen nodig is om te oefenen in de praktijk. En omdat je leert van contact met anderen, uitwisselen van ervaringen met collega’s. Alleen e-learning of alleen klassikaal leren is wat mij betreft niet voldoende.”

Goed informeren

“Waardeburgh is een lerende organisatie waar het belang van leren en ontwikkelen diep is doorgedrongen. Tegen zorgorganisaties die nog maar weinig – of helemaal geen – budget vrijmaken voor leren zou ik zeggen: denk goed na het over belang van investeren in mensen. En kies voor een systeem dat daarbij helpt. LearnLinq maakt voor ons echt het verschil. Binden en boeien is ook: duidelijkheid en overzicht bieden, weten waar je bepaalde informatie kunt vinden. Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers meer tevreden zijn als ze zich goed geïnformeerd voelen. Dus doe hier als HR-afdeling je voordeel mee!”

Benieuwd wat LearnLinq voor jou kan betekenen?